Nieuwsblad van het Noorden '91

"Deze schilderijen kwamen vanuit het diepst van mijn tenen". De schilderes huurde in Toscane een huis op een landgoed in de buurt van Florence -"dat bestrijkt zo ongeveer half Toscane" - waar zij zich verdiepte in de wereld en de cultuur van de vroegere bewoners, de Etrusken. "Ik ben er drie jaar achtereen geweest en in die tijd heb ik alle informatie als een spons geabsorbeerd. Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Wat er zo fascinerend aan is? Het geheimzinnige, het mysterieuze.


  Art Consigne


Het belangrijkste in mijn werk is het zoeken naar dat mysterie, want het mysterieuze is veel leuker en interessanten dan de werkelijkheid. Ik ben heel gevoelig voor sferen. Elk land, elke streek ademt een andere sfeer. Laatst was ik in het zuiden van Nederland en daar is de sfeer heel anders dan hier. Dat voel ik meteen.


  Italië Magazine Bijlage '98

De samensmelting van verval, vernieuwing en mysterie geeft precies de sfeer aan van haar schilderijen. Annet Gabrielse werd vooral gefascineerd door het geheimzinnige en mysterieuze van de Etrusken, maar ook de mentaliteit, de Italiaanse lichtinval en de manier waarop heden en verleden in dat land in elkaar overlopen hebben duidelijk invloed op haar werk gehad.


  Emotie Versus

Annet Gabriëlse is beeldend kunstenares in Groningen. Markante vrouw, ondernemend, initiatiefrijk, exposerend. Een vrouw die met scherpe ogen naar de wereld om haar heen kijkt. Een wereld die zoals ze zelf zegt: "bol staat van de prikkels." Je uiteindelijke output is een mutatis resultante van je belevingen tot dan toe. Ook ik heb mijn stijlperiodes. Direct na de kunstacademie werkte ik realistisch. Eind jaren '70 kreeg mijn werk een lossere stijl, die qua kleur en inhoud verwantschap vertoont met het werk - zo zeggen sommigen - van Franse impressionisten. Daarna volgde de periode van de 'impulsieve abstracties', dat werk kenmerkte zich door het gebruik van felle, vaak ook primaire kleuren. De laatste jaren worden de kleuren zachter en zou je kunnen zeggen dat het werk, door verwerkte emoties is geabstraheerd.'


  Uitkrant

Haar werk heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt van figuratief tot expressionistisch, maar haar huidige inspiratie haalt zij uit oude mythen en culturen, zoals het Oude Egypte. Gabriëlse wordt hoe dan ook gefascineerd door het mysterie. Haar werk is dan ook sterk symbolisch en wordt gekenschetst door fresco-achtige elementen.